Det är det som Mattias Andersson, grundare av Bekväm Hemservice Väst AB öppnar vår intervju med. ”Det är av egen erfarenhet som inköpare av städtjänster idéerna till Bekväm uppstod” fortsätter han den intervju som ska förklara vad som gör Bekväm unikt.
Jag var fyllda 30 och fick inte ihop arbetsliv med familjeliv och ett socialt liv. Jag hann aldrig ikapp efter mig själv mellan alla aktiviteter. Jag reste mycket i jobbet, pendlade mellan Uddevalla och Göteborg och kom hem sena kvällar. När jag en gång kom hem efter några övernattningar på bortaplan hade små möss och fjärilar invaderat skafferiet. Anticimex kom och motade mössen ur huset, men städningen fick jag naturligtvis hantera själv trots mus- och flygfäfobi. Det tog emot att be om hjälp med något jag upplevde att jag ”borde” orka, hinna, kunna och vilja göra själv.
Mina vänner befann sig i familjebildningstider och jag såg hur de kämpade för att få tillvaron att gå runt. De pysslade inte bara åt sig själva, utan även åt sjuka anhöriga, fixade allt från jubileumskalas och påskfester till trädgårdsdagar och barnkalas samtidigt som de kanske arbetade i skift. Många brände ut sig. Jag kände hur orken tröt och någonstans insåg jag att det behövdes ett Bekväm som skapar ”lättnad” i vardagen – frigör tid och ork. Jag rannsakade mina behov och jämförde dessa med andras. Jag ville inte behöva binda upp mig. Jag ville att kostnaderna skulle vara slimmade och jag ville inte känna mig obekväm i mitt eget hem. Jag ville verkligen kunna lita på personer som kom in i mitt hem och känna att de var alerta och själva kunde tänka och fatta beslut. Jag ville känna att personalen är professionell, brinner för sitt jobb och helt enkelt tycker om att hjälpa människor. På dessa grunder startades Bekväm för åtta år sedan.
I mitt kontaktnät, som också blev Bekväms första kundkrets finns många olika hushåll; småbarnsfamiljer som tjaffsat med varandra i flera års tid om plock och städning. Aktiva familjer där båda föräldrar arbetar på varsitt håll. Lärare, sjuksköterskor, mekaniker och industriarbetare, företagare och projektledare och andra som har mentalt och fysiskt tunga arbeten i vardagen, folk som reser mycket eller arbetar i skift. Även änkor och änkemän, människor med funktionshinder, nedsatt hälsa eller bara alldeles för stor trädgård blev också snabbt kunder hos Bekväm. Det som många har gemensamt är att de ofta är högpresterande människor som ställer höga krav på sig själva och till slut inser att livspusslet inte kan pusslas ihop av en eller två personer. Att sköta ett hushåll är en omfattande syssla.
Det finns fortfarande en föreställning om att man behöver ha en ”tillräckligt god anledning” för att inte sköta precis allt själv. Det kan ta tid att formulera denna anledning så att den duger för en själv och för andra. Jag brukar säga att till oss kan man ringa utan anledning. Bara ring så fixar vi. Vi fattar det här med att tiden inte räcker till åt allt som man ”borde”. Bekväms personal hinner göra mycket mer i städväg än vad du själv gör på 2 timmar. Vi bläddrar inte i fotoböcker medan vi dammar, tar inte en kaffe innan vi hugger tag i tvätthögen eller svarar i telefon innan vi tar golvet. Dessutom är vi proffs på det vi gör och vi brinner för att underlätta för folk i vardagen!
Jag önskar att Bekväm blir en större del av folks vardag så de förstår hur tillvaron kan se ut när de får tid att andas och låter någon annan göra sådant som de inte hinner, orkar, kan eller vill helt enkelt!